lördag 10 augusti 2019

Vandring på norra Ornö 2019

Idag har jag vandrat runt på en guidad tur på norra Ornö. Det var ett evenemang arrangerat av Ornö Elpodtaxi. Det var 3 vandringar, men tyvärr kunde jag inte närvara på de första 2, idag var det den 3:e och sista vandringen - sista chansen, 3:e gången gillt!

Dagen började i ottans tid. Jag tog ett tidigt tåg mot Haninge och buss mot Dalarö. Steg av några hållplatser före Dalarö hotellbrygga och gick hem till Ludvig och Linda (som nyligen har startat upp företaget "Skärgårdsresor & Event"). Vi 3 åkte bil ner till Dalarö hotellbrygga och jag och Ludvig tog bilfärjan över till Ornö. Väl framme där mötte vi upp flera som skulle vandra idag. En av guiderna, Qina, var också där och vi fick gå ombord på SL-bussen som trafikerar Ornö. Åkte förbi det sk Lärkträdet där man kan önska sig något. Det var tänkt att vi skulle avsluta vid just det trädet. Fortsatte mot Skinnardal. Dit cyklade jag för en massa år sedan. Kom knappt ihåg hur det såg ut.

Blev avsläppta och den andra guiden, Karin, mötte upp oss där. Vi var en grupp om 12 personer. Vi fick sedan presentera oss, vem vi var och vilken anknytning vi hade till Ornö. Sedan började vandringen.

Vi följde först en stig som ledde till en skog med slingriga, kuperade bergsstigar. Det var en riktig trollskog av Bauer-karaktär! Efter en mycket lång vandring kom vi så småningom fram till Nybysjön, en helt magisk plats. För att undvika sankmark sneddade vi över berget och kom så småningom fram till några klippor där vi tog en vilopaus. Några passade på att bada i sjön. Vi vandrade vidare över delvis svår terräng och kom till slut fram till ännu en insjö, Hemträsk. Här tog vi en lunchpaus och några passade även på att bada här också.

Efter en ganska lång paus vandrade vi vidare. Så småningom kom vi fram till mera "vandrarvänliga" parkvägar. Kom fram till en välbevarad Ryssugn mitt i skogen. I närheten fanns en speciell grässort, sk "Lärkslok". Vandringen fortsatte och vi kom slutligen fram till Ornöboda, ett litet samhälle med fritidshus där invånarna hellre åker till affären och krogen på Kymmendö än till detsamma vid Kyrkviken! Gick ända ut till Ornöbodas brygga och blickade över till Kymmendö. Här har jag endast passerat med Waxholmsbåt, kul att se Ornöboda från denna sida!

Sedan gick vi tillbaka och passerade Svinåker, en mysig gård där det fanns både får och hästar Följde skylten mot Hässelmara. Där stod en elpod och väntade. Eftersom tiden började bli knapp och jag och Ludvig skulle med bilfärjan kl 17:30 fick vi skjuts av Qina ner till Hässelmara brygga. Lärkträdet hanns således inte med för oss. Nästa gång kanske.... ! Efter några minuters väntan kom färjan och vi var tillbaka på Dalarö där Linda och hennes kompis Anna väntade i bilen. Jag följde med hem en sväng och fick lite glass och hallon. Sedan fick jag skjuts av Anna till Handens centrum. Gick till pendeln och så var jag på väg hemåt.

Nu är jag hemma igen och tänker tillbaka till dagens vandring., Det har verkligen varit en trevlig dag! Jätte roligt att ha fått se Ornös delvis svårtillgängliga delar. Denna vandring skulle jag aldrig ha kunnat hitta själv. Ett stort tack till guiderna Karin och Qina!

Kollade min stegmätare och den stod på 27507! Det motsvarar hela 2 mil! Så mycket har jag gått idag! Inte så konstigt att man känner sig lite mör i benen.....

Här följer några foton från dagens undervara vandring;