söndag 18 augusti 2019

Dagstur till Grinda med P1 2019

Idag blev det äntligen av att träffa programledaren för P1, Linnea Luttu, som mailade mig i slutet av april och ville träffa mig på en intervju om människor som gillar att vara ute i naturen!

Hon kom med bussen från Norrköping och jag mötte upp henne på T-centralen. Sedan promenerade vi till Strömkajen, båten skulle avgå kl 10:00. Vi kom dit en ½-timme innan avgång. Intervjun började redan där, lite smått, Linnea ville spela in lite ljud från båtarna och vattnet. När en kvart återstod innan avgång fick vi äntligen stiga ombord. Detta var första gången Linnea reste ut i skärgården och det är ju en del saker man bör känna till, t ex att man alltid säger vart man vill åka, så att båten stannar där. Det gick så bra allting. Linnea spelade även in tutan när båten lägger ut, så det ska låta trovärdigt på radion!

2 timmar senare steg vi iland på Grinda, södra bryggan, för att vara exakt. Vi gick tvärs över ön och intervjun fortsatte. Kom fram till en hage med en massa djur; får, getter och kossor. Gick förbi värdshuset och kom fram till Framfickan. Tyckte det skulle smaka utsökt med lite lunch nu. Vi valde en mysig plats att sitta, bordet närmast vattnet. Jag valde skagenröra med Grindabröd och Linnea valde rimmad lax. Det var otroligt mycket skagenröra, som en jättebakelse och bröd runt omkring. Vi blev supernöjda med både maten och servicen!

Gick sedan och satte oss på några klippor bakom Framfickan, där fortsatte intervjun. Sedan vandrade vi vidare mot norra bryggan och sedan tillbaka igen. Svängde in mot stugbyn och vandrarhemmet. Visade Linnea vilket vandrarhemsrum jag bodde i  år 2001. Bodde faktiskt 2 gånger i samma rum; första gången när jag bjöd ut min mamma i skärgården år 2000 och året därpå, år 2001, första året jag ö-luffade! Kikade även in i köket, kul att se det återigen efter så många år. Gick ner till bryggan längst ner på området, förbi bastun. Sedan gick vi tillbaka mot södra bryggan och väntade på båten.

Något man också alltid bör komma ihåg är semaforen! Vill man med en båt så måste man fälla upp semaforen, annars stannar inte båtarna (såvida det inte är någon som ska av). Det kan verkligen bli oturligt om sista båten har gått och man inte kommer därifrån.....

Det var en annan båt än den som stod i tidtabellen som kom, Sandhamn, en isbrytare, som går lite långsammare än de andra. Men det fanns gott om plats ombord, vi valde att sitta uppe denna gång. Och så var vi på väg hemåt igen, efter några timmars vandrande på mysiga Grinda! Hemresan tog lite längre tid än ditresan. Jag följde med Linnea tillbaka till stationen där hon skulle ta bussen tillbaka till Norrköping.

Nu är jag hemma och känner mig faktiskt väldigt trött efter en heldags intervju ute på Grinda! Jag har svarat på många frågor, en del som jag var helt oförberedd på, andra har flutit på lättare. Nu ska Linnea redigera allt och programmet, som heter "Ute med P1", kommer att bestå av 7 program som ska sändas på måndagar med repris på lördagar. Det första programmet kommer att sändas någon gång i mitten av september. Jag kommer att få veta exakta datumet för sändning och hon kommer att skicka över ljudfilen till mig så jag har den för all framtid! Ljudfilen kommer jag att lägga ut på hemsidan under fliken "Blogg". Det ska verkligen bli spännande att få höra programmet.... blir lite nervös för hur jag kommer att låta.... har ju aldrig varit med i radio förr!

Här kommer några foton från dagens Grindabesök: