lördag 31 december 2022

Ö-Årskrönika 2022

Då börjar ytterligare ett år gå till ände och det är dags att sammanfatta år 2022! I korta drag har det varit ett rätt så dystert år som präglats av kriget i Ukraina. Helt ofattbart att detta kunde hända och så nära oss här i Europa. Men trots allt det dystra har det ändå varit ett roligt år med många resor i skärgården! Och många öar blev det; 5 dagsturer, en 4-dagars övernattning och en ö-luff.

I slutet av januari åkte jag till Söderarm. Det var en resa som arrangerades av Visit Roslagen. Vi var ett gäng på 21 personer som åkte. Det var en riktigt kall dag. Vi togs emot av värdinnan Anngret som bjöd på fika och lunch och berättade om Söderarms historia. Vi var en del tappra som också gick upp i fyren på en guidning av Toffe.

I maj, Kristi Himmelsfärd, åkte jag med min kompis Christina till Gällnö. För henne blev det första gångs besök på ön. Jag visade allt ifrån vandrarhemmet, krogen vid vattnet, jättegrytan vid Torsviken och badstranden vid Landsgrunderna och hon gillade verkligen ön!

I slutet av juni åkte jag till Gällnö ytterligare en gång och stannade i 4 nätter. Äntligen kom jag till ö nr 7 av 7 av ö-luffen 2021! Först då blev cirkeln sluten och jag blev komplett! Jag bodde i en av stugorna i stugbyn. Det var så himla mysigt och jag hade toppenväder!

I juli åkte jag ut på min sedvanliga ö-luff. Det blev endast 2 öar. Först kom jag till Fejan där jag bodde i 2 nätter. Andra natten kom min kompis Christina dit och gjorde mig sällskap. Denna ö har varit en av mina favoritöar genom tiderna, men i år blev det en stor besvikelse: Det var helt dött, knappt några folk alls. Dålig frukost och endast krogen som alternativ till lunch eller middag. Dyrt var det också!

Andra ön blev Arholma. Christina stannade första natten, jag stannade i en hel vecka! Njöt av den underbara frukostbuffén samt en lunch och middag på krogen. Vädret var mestadels bra, jag kunde sola och bada några dagar.

I augusti blev det 2 dagsturer tillsammans med Christina, först till Finnhamn och sedan till Nåttarö. På den sistnämnda var det riktig sommarvärme och vi solade och badade på Stora Sand, riktigt mysigt!

Sen kom oktober och jag genomgick ryggkirurgi efter att jag fått en MR-verifierad diagnos kallad ”spinal stenos”. Visst var jag lite nervös inför operationen…. Att göra ingrepp i ryggraden är nog alltid lite riskfyllt! Men operationen gick bra, jag kunde gå igen utan att mina fötter och ben domnade bort efter knappt 10 meter! Vilken känsla! Jag var sjukskriven i 6 veckor. De första 4 veckorna fick jag i princip inte göra någonting alls: endast gå 10 min:s promenader, inte bära tyngre än 5 kg, inte dammsuga, inte bada eller basta, inte kratta löv (vi hade fullt av löv i trädgården) och inte köra bil! Jag tog det väldigt lugnt. Hade mera tid för mina distansstudier, kunde även vara med på vissa lektioner.

I november, 4 veckor efter operationen, tog jag en dagstur till Utö där jag gick omkring i 5 timmar! Jag njöt verkligen av att få vandra omkring igen efter att ha varit så begränsad en tid. Kände mig som en ny människa!

Sen kom den där svåra uppgiften jag har varenda år att välja ut 12 bilder till den obligatoriska fotokalendern! Det gick skapligt fort. Den är lite speciell i år, motiven på vissa bilder är lite annorlunda och originella. Men jag tror ni kommer förstå…! Ser fram emot att få visa upp dem månad för månad på startsidan.

I mitten av december fick jag en ny sida på min hemsida, kallad ”Produkter”. Där ska jag lägga upp produkter till försäljning. Jag har börjat i liten skala med fotokalendrarna men kommer att öka på med nya produkter under nästa år. Håll gärna koll på sidan. Kanske det dyker upp något av intresse!

Sist men inte minst vill jag minnas alla trevliga människor jag träffat under alla mina skärgårdsresor i år! Och så vill jag tacka alla kära läsare som följt min blogg och min hemsida under året och hoppas ni fortsätter följa mig och mina resor även nästa år! Få se vilka öar vi ses på år 2023!

Önskar ett riktigt Gott Nytt År!