lördag 29 oktober 2022

Oktoberbrevet 2022

Här kommer en liten oktoberhälsning. Vad har hänt sedan sist.... jodå, det har hänt en del: 

I mitten av oktober genomgick jag ryggkirurgi. Jag fick en MR-verifierad diagnos kallad "spinal stenos". Sanningen så att säga har jag haft diverse ryggproblem sedan våren 2016 då jag fick ryggskott första gången. Jag blev aldrig riktigt bra efter det. Men en envisare person än mig får man leta efter, jag nonchalerade problemen, Jag fortsatte att promenera på öarna. Jag lyssnade inte på min kropp och det kom som ett brev på posten under firandet av mitt 20-års jubileum av ö-luffande 2021 när jag blev tvungen att avbryta ö-luffen då jag inte kunde gå alls pga ischias. Jag blev sämre och sämre. De senaste 2 åren har jag inte ens kunnat gå 10 meter utan att min fot/fötter och ben domnar bort. Men nu efter operationen kan jag gå utan problem! Jag känner mig lycksalig! Men jag har några restriktioner: Under de första 4 veckorna får jag endast gå 10 minuters promenader, inte bära tyngre än 5 kg, inte kratta löv, inte bada eller basta, inte dammsuga och inte köra bil. Efter det så får jag träna och stretcha lite mera. Jag är sjukskriven i totalt 6 veckor, så nu har jag 4 veckor kvar. Då hinner jag med mina undersköterskestudier mera. 

Så som ni förstår så kan jag inte åka ut till någon skärgårdsö över dagen, jag får ju inte promenera mer än 10 min. Lite tråkigt kan jag tycka, nu när jag har all tid i världen att besöka öar jag gillar. Att åka ut på en weekend går ju inte heller....för tungt att bära bagage. Men till våren kanske! Jag längtar mig sjuk ut nu.

Håller på för fullt att planera nästa års fotokalender. Jag har fortfarande några månader som saknar öar. Hoppas bli klar inom kort så jag kan förbereda mina julklappar. 

Jag tar en dag i sänder nu, jag är noga med rehabiliteringen. Hoppas kunna besöka skärgården inom en snar framtid! 

Imorgon får vi sova en timme längre, det ser jag fram emot!

Här kommer några foton från Utö i oktober förra året: