söndag 31 december 2023

Ö-Årskrönika 2023

Då börjar år 2023 lida mot sitt slut och det är dags att göra en sammanfattning i vanlig ordning. Kort sagt så har det varit ett rätt så hektiskt år med distansstudier vid sidan av mitt ordinarie jobb, med allt vad det inneburit: läxor, prov och praktik! Detta hindrade mig mycket från att åka på weekendresor i skärgården, men det blev desto mera dagsturer, 5 st!

I april och september blev det besök på Ingmarsö. Första gången i sällskap med min kompis Christina, andra gången ensam. Båda gångerna blev det en lunch på krogen som hade öppet under lågsäsong. Det är en supertrevlig krog med mycket god mat!

I juli åkte jag ut på min sedvanliga ö-luff, min 22:a genom tiderna. Det blev 4 öar med 3 nätter på varje ö. Den blev inte så upphackad som jag först hade planerat den; jag lyckades fylla luckan med 4 nätter som annars skulle ha tillbringats hemma. Då slapp jag avbryta ö-luffen. Första ön blev Fjärdlång. Bodde som jag alltid bor, i ett rum i Långstugan. Alltid så himla mysigt där, man har en egen uteplats där man kan sitta i timmar och bara stirra ut mot havet. Vädret där var inte det allra bästa. Första och sista dagen var riktigt soliga och varma, men däremellan var det väldigt blåsigt. Bra promenadväder i och för sig…

Åkte hem och bodde 2 nätter hemma. Sedan åkte jag och Christina iväg till ö nr 2 som blev Arholma. Bodde i ett dubbelrum i Ovanskär. Vi njöt av den underbara frukostbuffén varje morgon, den allra bästa frukosten i hela skärgården! En dag tog vi en guidad tur ner i Batteriet. Mycket intressant. Vi roade oss med diverse; krogbesök, strandbad och promenader runt ö. Tyvärr blev det bara en enda dag då vi kunde ligga på stranden och sola och bada.

Vi åkte därifrån samtidigt men jag hoppade av i Vaxholm där jag övernattade på Vaxholms hotell. Fick ett dubbelrum mot baksidan men det var ändå mysigt. Dagen därpå tog jag morgonbåten över till Finnhamn. Där hade jag kanonväder. Jag kunde sola och bada varje dag. Bodde i samma rum som när jag bjöd ut min mamma till Finnhamn. Lite nostalgi!

Sista ön blev Svartsö! Hade rejäl sommarvärme och orkade i princip inte göra någonting förutom att sola och bada. Det blev inga långpromenader som jag älskar att gå på under lågsäsong, det blev mestadels att slappa. Men skönt det med.

Helgen efter att jag kommit hem från ö-luffen blev det 2 dagsturer; På lördagen gick turen till Gällnö i sällskap med Christina. Vi tog en lunch på krogen, smakade riktigt utsökt! Vi hade en riktigt mysig dag. På söndagen åkte jag ensam till Finnhamn. Ville ta en lunch på krogen men just den dagen hade de bara brunch och det var jag inte riktigt sugen på… jag tog en pizzaslice på Takbaren i stället. Tyvärr var personalen där lite snorkig, men pizzan var god!

I början av oktober blev jag färdig undersköterska! Äntligen klar med allt! Inget mer pluggande till prov, inga flera deadlines på inlämning av uppgifter. Jag kan slappna av och bara njuta. Det har verkligen varit en tuff tid sedan jag började i mars förra året. Min framtid på jobbet kommer nu att förändras; 50% undersköterska på mottagningen, 50% medicinsk sekreterare. Det kommer att bli en utmaning, jag är ju en nykläckt undersköterska medan jag har mer än 30 år som sekreterare. Men jag ser fram emot förändringen.

I november tog jag en dagstur till Grinda. Jag vandrade omkring i flera timmar och njöt av den vackra höstnaturen.

Sen kom den där svåra uppgiften jag har varje år med att välja ut bilder till nästa års fotokalender. I år tog det extra lång tid. Men till slut skickade jag iväg bilderna för tillverkning. Ser fram emot att visa upp bilderna månad efter månad på startsidan av bloggen.

Nu när skolan är slut så kommer det säkerligen att bli lite flera weekendresor i skärgården, något jag verkligen ser fram emot! Kanske redan i februari nästa år, vem vet? Jag ska även tillverka fotoböcker som jag lägger ut till försäljning på min hemsida. Det har jag sagt i flera år nu, men studierna har hindrat mig från att hinna med allt detta.

Jag har redan börjat planera för nästa års ö-luff, ö för ö, börjar boka i början av nästa år. Jag ska vara borta i 4 veckor i sträck som jag gjort de senaste åren. Tycker det blir bäst. Jag längtar redan......! Vilka öar det blir håller jag hemligt än så länge!

Sist men inte minst vill jag minnas alla trevliga människor jag träffat under alla mina skärgårdsresor i år! Och så vill jag tacka alla kära läsare som följt min blogg och min hemsida under året och hoppas ni fortsätter följa mig och mina resor även nästa år! Få se vilka öar vi ses på år 2024!

Önskar er ett riktigt Gott Nytt År 2024!