lördag 17 oktober 2015

Pressresa till Möja 151017-18

Jag fick äran att åka ut på min allra första pressresa! Och den resan gick till Möja!

Det började den 4 oktober då jag fick ett mail från en Bisse Alm, värdinnan för STF:s vandrarhem på Möja. Hon bjöd in mig till Möja på en pressresa. I år är nämligen 10-års jubileum för "Eld över Hav och Land" som firas lite överallt i skärgården. Jag fick se programmet och det var ingen tvekan, jag ville absolut komma till Möja!

Så resan började tidigt imorse, båten avgick från Strömkajen kl 08:00! Det var oerhört dimmigt idag, man såg knappt någonting under första delen av resan, men till sist sprack det upp och det blev rejält soligt. Resan gick fort trots att det tog 3,5 timmar. Ca kl 11:30 var vi framme i byn Berg där jag och många andra klev av. Även om jag aldrig sett Bisse så visste jag att det var hon som stod där vid bryggan och väntade på alla som skulle komma. Vi blev så småningom ett litet gäng på 11 personer och då var det dags att gå till restaurangen Pärlan där vi skulle inta lite brunch. Gruppen bestod av en salig blandning av människor som alla var knutna till skärgården på ett eller annat sätt. Huvudpersonerna bestod av Per Kristiansson (Pärlan), Britt Fogelström (Roland Svenssons museum) och Rune Wikström (Wikströms Fisk).

Först ut var Per Kristiansson, ägare av Pärlan. Han gör tvärt emot resten av skärgården, genom att hålla restaurangen öppen under lågsäsong och att ha liveband varje fredag och lördag fram till midsommar 2016! När den ordinarie "sommarägaren" slutar för säsongen så tar han över verksamheten. På detta sätt hålls Möja mer levande.

Rune Wikström, skärgårdens ende yrkesfiskare, berättade om sin familjeägda restaurang Wikströms Fisk. All fisk är fiskad från Östersjön och dottern Stina lagar och serverar maten. Restaurangen hålls öppen så gott som dagligen. Just idag var han tvungen att åka till Finnhamn för att viga ett par.

Efter en härligt god lunch så fick vi skjuts i en liten buss till Roland Svenssons museum. Där berättade Britt Fogelström om museet som invigdes i juni förra året. Byggnaden låg på Tornö, en ö nordost om Möja och flyttades till Ramsmora. Allt var så välbevarat. Vi fick se ett bildspel om honom och hans målningar. Jätte intressant!

Avslutningsvis promenerade vi upp till Wikströms Fisk där Stina berättade om restaurangen som öppnade 1990. Vi fick lite tilltugg med gubbröra och strömming samt smaka på Möja Taffelbrännvin!

När vi var klara åkte vi med bussen till STF:s vandrarhem där vi checkade in. Här har jag aldrig bott förut, så inatt skulle bli premiär! Våra namn var skrivna på tavlan utanför rummen så det var lätt att hitta sitt rum. Jag fick ett 4-bäddsrum på nedre plan. De andra rummen var upptagna av andra gäster. Det fanns ett kök och en WC på varje plan. Vi var endast 3 personer i sällskapet som bodde här, jag och ett par. Vi hade lite fritid innan middagen, skulle vara vid Pärlan igen kl 18:30.

Gick iväg strax innan innan 18:30. Det var mörkt så här dags. Men det gick att hitta ändå. Väl framme såg jag skymten av några i sällskapet. De satt vid ett bord nära dörren. Till sist var alla på plats. Nu var vi bara 7 st till middagen. På berget utanför restaurangen hade Bisse tänt 90 marshaller! Vilken gudomligt vacker syn i mörkret! Det blev en oerhört trevlig middag med god mat och dryck! Senare på kvällen började ett liveband spela. Det svängde på bra!












På söndag morgon hade Bisse fixat frukost i köket på övre plan. Jag gick dit upp och hade sällskap av paret, varav hon var journalist på tidningen Skärgården. Där fick jag vara med i en artikel i mars 2012!

Efter frukosten gick jag ner till mitt rum och packade ihop mina grejer. Sen gick jag en promenad, måste ju ta några foton på vackra Möja! Så jag gick först till Möjaström där jag hade utsikt mot Södermöja, sedan gick jag till Berg brygga. Vilken vacker morgon/förmiddag! Gick sedan hem och hämtade mitt bagage och checkade ut. Sedan traskade jag iväg till Pärlan för att äta en sista måltid. Paret var redan där. Jag fick en härlig 3-rätters lunch, supergott allting! Vilken härlig avslutning på denna resa!

10 minuter innan avresa var vi klara att gå till bryggan. Båten kom punktligt. Och så var vi på väg igen, tillbaka mot Stockholm. Vilken supertrevlig helg jag haft! Mycket god mat och trevliga människor jag träffat! Och helmysigt vandrarhem! Jag kommer absolut att komma tillbaka till Möja en dag!